Annons

Annons

shanghai-1484452_960_720.jpg

Kinas finansmetropol Shanghai. Foto: Pixabay

Allt fler startups siktar mot den kinesiska marknaden

Startup-bolag drömmer främst om internationell expansion i Europa och USA. Men Kinas popularitet växer kraftigt. De största utmaningarna för startups som vill växa utomlands är kunskap om den lokala marknaden, lokala kontaktnät och finansiering.

Det visar en ny undersökning gjord av Ipsos på uppdrag av Danske Bank.

Rapporten konstaterar även att byråkrati och kunskap om lagar och regler utgör hinder för startups. Ändå så siktar svenska startups generellt tidigt på utlandsexpansion. De tittar i första han på Europa och i andra hand på USA. Men allt fler får upp ögonen för Kina.

Undersökningen visar bland annat:

Annons

Annons

Nästan alla, 96 procent av de intervjuade företagen uppger att de har ambitionen att finnas på fler marknader utanför Sverige

40 procent vill nå den kinesiska marknaden, 23 procent svarar att de vill etablera företaget i Kina och 26 procent uppger att de vill sälja sina produkter eller tjänster till den kinesiska marknaden

64 procent ser finansiering som en av de största utmaningarna för att expandera till fler marknader

I ett led att stötta svenska startups att våga satsa i Kina lanserar Danske Bank nu ett acceleratorprpgram, nHack, som ska hjälpa företag med etablering, kontaktnät och finansiering.

– Det är intressant att så många startups vill nå den kinesiska marknaden. Genom nHack kan vi hjälpa dem att testa sina affärsidéer i Kina och få ett kontaktnät som kan vara svårt att finna på egen hand, säger Berit Behring vd Danske Bank Sverige. och fortsätter:

– Kina har en stark och framstående roll både när det gäller frihandel och innovation och även en stark tillväxt som är intressant för svenska företag. En närvaro i Kina kan ge nordiska företag konkurrensfördelar men också möjlighet att lära av andra lokala företag.

Fritjof Andersson från svenska bolaget Relation Desk delar insikterna som undersökningen visar.

– Jag har väldigt stor respekt för att den Kinesiska marknaden fungerar fundamentalt annorlunda från den Svenska. Jag håller med det undersökningen pekar på, att startups behöver hitta en bra lokal partner och behöver få koll på kinesiska lagar och regler. Om nHack håller vad det lovar så ser det väldigt intressant ut inför en expansion i Kina, säger Fritjof Andersson grundare av Relation Desk

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons